Siirry pääsisältöön

Epäterve ystävyys

Kukka, Särkynyt Sydän, Luonto, Kasvi, Kesällä, Kevät

Välillä ajatuksiini eksyy katkenneet ystävyyssuhteet jotka ovat päättyneet jo aikapäiviä sitten. 


Vaikka olen huojentunut ja helpottunut näiden vastavuorottomien suhteiden päättymisestä, on minussa välillä haikea olo. Olen aina pitänyt kaikkia ystävyyssuhteita arvokkaina. Sitä nämä epäterveetkin varmasti jossain määrin aikanaan olivat, mutta ne eivät nykypäivänä enää tuntuneet siltä. Vasta äskettäin olen ymmärtänyt miten epäterveitä nämä kaveruudet ovat olleet heidän hyvin peitellyn henkisenväkivallan vuoksi. Olen silti kiitollinen näistä ihmisistä elämässäni, sillä ilman heitä matkani ei-sanan opetteluun ei olisi alkanut.
Minulla oli pitkäaikainen kaverisuhde ja joskus tapasimme käydä syömässä ravintoloissa. Jouduin ottamaan aina vastuun ravintolan valinnasta. Kysyin joka kerta missä hän haluaisi syödä siitä huolimatta, vaikka tämä aina vastaisi ”Ihan sama” tai ”Ei väliä, kaikki käy”. Ehdotin jotain paikkaa ja hänelle tämä sopi. Koska vastustelua ei tullut oletin, että päätös oli tehty yhdessä. Olinhan kysynyt hänen mielipidettään. Hänellä olisi ollut mahdollista kieltäytyä ja ehdottaa itse toista, jos ehdotukseni ei olisi sopinutkaan.
Vuosia kului ja eräänä päivänä hän päätti yllättää. Hän pyysi minut tiettyyn ravintolaan. Sanoin, että en voi käydä herkän vatsani vuoksi siinä ravintolassa, sillä joka kerta tässä ravintolassa vieraillessa vatsani on mennyt sekaisin ja tullut erittäin kipeäksi. Ehdotin toista ravintolaa. Hän oli kuitenkin ehdoton ravintolan suhteen. Ei voitu tehdä minkäänlaista kompromissia ja keskustella löytyisikö ravintolavalikoimasta kumpaakin tyydyttävä vaihtoehto. Hän alkoi kiukutella miksi hän ei saa koskaan päättää missä käymme syömässä, kun aina joutuu tulemaan sinne minne minä käsken. Olin aivan puulla päähän lyöty, mutta nielin hänen töykeyden. 
Hän sitten meni syömään ilman minua. Luulin, että tapaamisen pointtina olisi ollut nähdä kavereita ja vaihtaa kuulumisia ravintolasta välittämättä. Hänelle tämän tapaamisen tarkoitus oli ensisijainen syöminen ja sitten vasta seurustelu. En ihan ymmärtänyt miksi hän sitten vaati minua mukaan. Hän sitten päätti loukkaantua, kun en taipunut ja tullut hänen mukaansa. Minun piti pyytää tietysti anteeksi naurettavaa käyttäytymistäni.
Ymmärsin hänen miellyttämisen halunsa aiemmin minun tekemässäni ravintolavalinnassa, eikä hän ollut uskaltanut ilmaista omia toiveita. Tunnistan tästä liiasta kiltteydestä itsenikin. Minun ehdotuksiin myöntyneenä hän tukahdutti vihansa siitä, kun päätin aina ravintolan. Tämä purkautui kiukutteluna ja mököttämisenä kuten useassa muussakin tilanteessa. Tällä mököttämisellä hän kohteli kuin näkymätöntä ja teeskenteli välinpitämätöntä kuin ei kuulisi mitä puhun tai antanut sille mitään arvoa. Siinä vaan koitti muuttaa omaa käytöstä ja puhua mahdollisimman kauniisti sellaisia asioita mitä hän halusi kuulla. Piti varoa sanoja ja olla muutenkin varpaillaan. En ystävyyssuhteen aikana ymmärtänyt, että tämä on vain tapa yrittää hallita minua. Luulin, että olemme tasavertaisia. Äärimmäisen huonon ja epäkypsän kommunikaatio taidon taakse oli piilotettu henkinen väkivalta. Hän mielumin mökötti kun olisi puhunut suoraan, koska oletti minun omaanvan ajatustenlukutaidon. 
Ensin hän esitti olevansa kanssani kaikesta samaa mieltä, joten luulin päätöksien olevan aina yhteisiä. Ehkä ystävyyssuhde perustui tähän luullessani olevamme niin samanlaisia. Luulin, että ystävyyssuhde perustuu rehellisyyteen. Toisinaan hän oli hyvin agressiivisella tuulella ja jouduin usein varomaan sanojani, joka on haastavaa suorasukaiselle ilmaisulleni. Hän oli mustasukkainen toisista kavereista, joten en voinut kertoa jos olin tavannut vaikka naapuria ilman, että siitä olisi syntynyt marttyyrimaista mielensä pahoittaista miksi hän ei riitä minulle. Kiukuttelulla hän kompensoi tätä kiltteyttään ja oikeutti itselleen kaiken huonon käytöksen jota vaan jouduin sietämään, jotta ei tulisi riitaa. Olen usein miettinyt miksi lapsuus ja nuoruusaikaiset kaverit eivät ole antaneet minun sanoa mihinkään ei ilman loukkaantumistani. Minua rangaistiin ilkeällä käytöksellä ja kiukuttelulla, jos en ollut miellyttävä.
En ollut koskaan uskaltanut edes toivoa häneltä anteeksipyyntöä. Kuitenkin jossainvaiheessa elämää pinna palaa, eikä kaikkea jaksa loputtomiin sietää. Kun havahduin, että hän ei ollut koskaan pahoitellut loukkaantumistani katkaisin ystävyyssuhteen. Oli meillä toki aiemminkin pidempi tauko ystävyydestä, mutta en jaksanut odottaa hänen anteeksipyyntöä, joten otin häneen yhteyttä. Olin aina se kuka pyysi anteeksi omaa loukkaantuistani ja asiat kääntyivät aina herkkyyteni kustannuksella minun syyksi. Olinhan kasvanut syyllistävässä ympäristössä, joten olin helppo kohde kaataa syyt minun niskoille. Tunnen helposti toisten puolesta syyllisyyttä asioista, joissa en ole edes ollut mukana paikan päällä.
Oli niin tai näin ystävyyssuhde päättyi hänen viimeisipään tempaukseensa, kun lakkasin odottamasta anteeksipyyntöä, jota ei koskaan tullut. Ei sinällään yllättänyt. Olihan anteeksi hänelle sanoista kaikkein hankalin. Ajattelin, että en voi löytää tervettä ystävyyssuhdetta, jos olen tunnelukkoisten ihmisten ympäröimä enkä pysty hoitamaan omia vääristyneitä reagointimallejani kuntoon. Tällä kertaa päätin, että en enää ota yhteyttä. Jos hän ei itse ymmärrä pyytää anteeksi ylpeyttään, en jää odottamaan lopun iäkseni. Voin antaa anteeksi, mutta en ole niin tyhmä, että luottaisin uudestaan.

On tärkeää tunnistaa missä omat rajat menevät ja miten antaa itseään kohdella. Olen muuttunut ja vaadin nykyään ystävyydeltä enemmän.



Kuva pixbaysta

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Blogin esittely

Kaikkein vaikeinta minulle on kirjoittaa julkaisukelpoista esittelyä. Miksikö? Koska en edes tiedä kuka olen. Minulla ei ole harmainta tai minkään muun väristä aavistustakaan miten esittely kuuluisi kirjoittaa, joten aloitan kertomaan millä aihealueella blogini sisältö liikkuu. Tekstin tuottaminen itsestäni oli minulle ennen haastavaa. Nyt olen ajautunut elämässä pisteeseen, joka saa minut kyseenalaistamaan asioita.  Olen nuoresta iästä huolimatta vaikeiden elämäntapahtumien ja -muutosten myötä tullut kriisiin ja ajatuksia alkaa virtata päähäni. Kadotin palan itsestäni aina jokaisen elämänmuutoksen polulle ja nyt lähden kokoamaan itseäni pirstaleista. Menneisyyteni on täynnä haamuja, jotka haluaisin jo päästää kummittelemasta tuonpuoleiseen. Minun täytyt saada purkaa ajatukset sanoiksi ja selvittää miksi oikeasti olen edes olemassa. On aika alkaa hoitamaan omaa sielua, tutkia omia tarpeita ja löytää kadonnut intohimoni, eheytyä ja parantua, opetella tuntemaan itseni paremmin ja us

Ahdistus- ja paniikkihäiriö sekä pakko-oireet

Miten paniikkihäiriö, ahdistus ja pakko-oireet ilmenee?  MONILLA VOI OLLA ENNAKKOLUULOJA AIHEESTA JA MONELLE SE VOI OLLA JOPA TÄYSIN TUNTEMATON. HALUAN KERTOA MITEN JÄNNITTÄMINEN MINUSSA ILMENEE AHDISTUKSENA JA SEN TUOMINA OIREINA.  Ulospäin vaikutan ihan tavalliselta naiselta. Päältäpäin katsottuna kenenkään on mahdoton tietää millaisia oireita minulla on . Ihmisillä on tapana komentoida oudosti tai huonosti käyttäytyviä ihmisiä hulluiksi ja mielenterveyshäiriöisiksi, vaikka heillä ei olisi mitään oireita saati diagnoosia. Siinä samassa he laittavat samaan kategoriaan kaikki mikä kuuluu mielenterveyshäiriöiden alle oli se sitten vaikea psykoosi tai lievä masennus. Sama kuin laittaisi flunssan ja syövän samaan kategoriaan. Joka tapauksessa kirjoitukseni tarkoitus on kertoa avoimesti oireista ja tuoda ymmärrystä typerien letkautusten heittelijöille sekä olla vertaistukena muille samaa kokeville tai kokeneille.  Jännitän paljon kaikenlaisia asioita. Jos kyseessä ei ole rut

Ylireagoiva hankala ämmä

"Miksi aina ylireagoit?"  Näitä lauseita usein olen kuullut elämäni aikana kun olen loukkaantunut. Olenko vain ylianalysoinut tilanteen ja onko kaikki vaan minun pääni sisällä? Olenko tulossa hulluksi? Kyse ei ole kuvitelmasta tai tyhmyydestä. Se on herkkyyttä. Se on intuitio. Olen pikkuhiljaa alkanut luottaa kuudenteen aistiini ja huomannut, että onhan se loppupeleissä aina pitänyt paikkansa, vaikka olisin saanut hankalan ihmisen leiman. Vaikeinta on, etten halua vaikean ihmisen leimaa ja oman arvoni kustannuksella olen kiltti muille. Haluan hyväksyntää. "Älä ole tuollainen. Älä viitsi. Älä ole hankala."  Olen vasta pari vuotta opetellut puolustamaan rajojani. Ennen sanoin kaikkeen kyllä. Olin vaikeassa parisuhteessa, jossa ei riittänyt sana "ei", vaan kaikki piti perustella. Jatkuva itsensä puolustaminen ja perusteleminen oli väsyttävää, suorastaan uuvuttavaa. Lopulta jatkuva rajojeni maahan polkeminen sai oloni tuntumaan pieneltä ja turhalta. S