Siirry pääsisältöön

Psyykkinen sairaus ja parisuhde

PITKÄAIKAINEN SAIRASTAMINEN PARISUHTEESSA VOI OLLA KOVA PAIKKA PUOLISOLLE.
Varsinkin kun sairaus ilmenee suhteen aikana ja edellisestä kerrasta sairaana on niin pitkä aika, että luulin toipuneeni lopullisesti. Eipä näitä asioita voi ennustaa ja suunnitella. Ei se itsellekään helppoa ole ja vaatii tietyllä tavalla oman sairauden peittelyä kun toinen ei tunnu ymmärtävän sitä. En halunnut myöntää itselleni, että masennus on taas uusiutunut ja aluksi jopa kielsin sen, koska hävetti. Oloni kuitenkin paheni vaivihkaa ja tajusin lopulta mistä tässä on kyse.
OMAN TOIMINTAKYVYN HEIKKENEMINEN VAIKUTTAA PALJON PARISUHTEESEEN MONELLA TAPAA.
En kykene panostamaan yhteiseen aikaan ja seksuaalisuus kärsii ja toimintakyvyn heiketessä kotiöiden tekeminen ei aina mene ihan tasan ja yhteinen arki vaikeutuu. Puolison rooli tukijana on tässä vaiheessa tärkeää.
Sairastavan rinnalla puoliso voi miettiä onko minusta edes tukemaan toista. Sairauteen voi joko sopeutua tai kieltää sen. Omani valitsi jälkimmäisen ja halusi vain draamatonta helppoa arkea ja teki tämän jo tapailivaiheessa selväksi. Sitähän me kaikki haluamme. Kaikki ei vaan ole niin mustavalkoista.

Masentuneena sitä alkaa miettiä, että onko tämä negatiivinen mieliala ja lamaantuneisuus minun normaali olotila ja persoonallisuus, ja hyvät tasaiset vaiheet elämässä tuntuu vain illuusiolta joka ei ole osa minua. Onko minusta tullut eri ihminen mihin kumppani minussa tutustui?
Itse koen suurta syyllisyyttä sairastamisesta ja koitan olla kotona niinkuin kaikki olisi hyvin. Romahdukset on sitten tapahtuneet kodin ulkopuolella. Tähän voi vaikuttaa paljon puolison suhtautuminen sairauteen. Oikeanlainen tukeminen ja kannustus helpottaa arkea, mutta meidän tapauksessa ymmärtämättömyys, pakkoreipastus ja sopeutumattomuus tilanteeseen ajoi minut vaikeaan tilanteeseen, jossa en saanut rauhassa sairastaa vaan minun piti kyetä tsemppaamaan itseni suorituksiin, joihin en pystynyt, joten tilani huononi. 
MASENNUS ON KUIN SUHTEEN KOLMAS PYÖRÄ, JOKA RIKKOO SUHTEEN JOS SIIHEN EI OSAA SUHTAUTUA OIKEIN.
Ihanteellistahan olisi jos saisi tukea, empatiaa ja hellää kannustusta. Siinä varmasti miettii onko raukkamainen sika jos päättää erota masennusta sairastavasta puolisosta. Masentuneen näkökulmasta voin sanoa, että ei pidä pelätä kertoa eromietteitä puolisolle, koska jos ei osaa tukea, on parempi jatkaa eriteille, koska vääränlainen tukeminen (lue painostaminen) on pahinta mitä masentunut voi kokea sairastamisen vierellä. Tämän epäempaattisuuden jo kahdessa suhteessa kokeneena koen, että sairastaminen on helpompaa yksin. Jos puolison asenne on "myötä- ja vastamäessä, mutta mielummin myötämäessä", sen tietää, että on väärän tyypin seurassa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Blogin esittely

Kaikkein vaikeinta minulle on kirjoittaa julkaisukelpoista esittelyä. Miksikö? Koska en edes tiedä kuka olen. Minulla ei ole harmainta tai minkään muun väristä aavistustakaan miten esittely kuuluisi kirjoittaa, joten aloitan kertomaan millä aihealueella blogini sisältö liikkuu. Tekstin tuottaminen itsestäni oli minulle ennen haastavaa. Nyt olen ajautunut elämässä pisteeseen, joka saa minut kyseenalaistamaan asioita.  Olen nuoresta iästä huolimatta vaikeiden elämäntapahtumien ja -muutosten myötä tullut kriisiin ja ajatuksia alkaa virtata päähäni. Kadotin palan itsestäni aina jokaisen elämänmuutoksen polulle ja nyt lähden kokoamaan itseäni pirstaleista. Menneisyyteni on täynnä haamuja, jotka haluaisin jo päästää kummittelemasta tuonpuoleiseen. Minun täytyt saada purkaa ajatukset sanoiksi ja selvittää miksi oikeasti olen edes olemassa. On aika alkaa hoitamaan omaa sielua, tutkia omia tarpeita ja löytää kadonnut intohimoni, eheytyä ja parantua, opetella tuntemaan itseni paremmin ja us

Ahdistus- ja paniikkihäiriö sekä pakko-oireet

Miten paniikkihäiriö, ahdistus ja pakko-oireet ilmenee?  MONILLA VOI OLLA ENNAKKOLUULOJA AIHEESTA JA MONELLE SE VOI OLLA JOPA TÄYSIN TUNTEMATON. HALUAN KERTOA MITEN JÄNNITTÄMINEN MINUSSA ILMENEE AHDISTUKSENA JA SEN TUOMINA OIREINA.  Ulospäin vaikutan ihan tavalliselta naiselta. Päältäpäin katsottuna kenenkään on mahdoton tietää millaisia oireita minulla on . Ihmisillä on tapana komentoida oudosti tai huonosti käyttäytyviä ihmisiä hulluiksi ja mielenterveyshäiriöisiksi, vaikka heillä ei olisi mitään oireita saati diagnoosia. Siinä samassa he laittavat samaan kategoriaan kaikki mikä kuuluu mielenterveyshäiriöiden alle oli se sitten vaikea psykoosi tai lievä masennus. Sama kuin laittaisi flunssan ja syövän samaan kategoriaan. Joka tapauksessa kirjoitukseni tarkoitus on kertoa avoimesti oireista ja tuoda ymmärrystä typerien letkautusten heittelijöille sekä olla vertaistukena muille samaa kokeville tai kokeneille.  Jännitän paljon kaikenlaisia asioita. Jos kyseessä ei ole rut

Ylireagoiva hankala ämmä

"Miksi aina ylireagoit?"  Näitä lauseita usein olen kuullut elämäni aikana kun olen loukkaantunut. Olenko vain ylianalysoinut tilanteen ja onko kaikki vaan minun pääni sisällä? Olenko tulossa hulluksi? Kyse ei ole kuvitelmasta tai tyhmyydestä. Se on herkkyyttä. Se on intuitio. Olen pikkuhiljaa alkanut luottaa kuudenteen aistiini ja huomannut, että onhan se loppupeleissä aina pitänyt paikkansa, vaikka olisin saanut hankalan ihmisen leiman. Vaikeinta on, etten halua vaikean ihmisen leimaa ja oman arvoni kustannuksella olen kiltti muille. Haluan hyväksyntää. "Älä ole tuollainen. Älä viitsi. Älä ole hankala."  Olen vasta pari vuotta opetellut puolustamaan rajojani. Ennen sanoin kaikkeen kyllä. Olin vaikeassa parisuhteessa, jossa ei riittänyt sana "ei", vaan kaikki piti perustella. Jatkuva itsensä puolustaminen ja perusteleminen oli väsyttävää, suorastaan uuvuttavaa. Lopulta jatkuva rajojeni maahan polkeminen sai oloni tuntumaan pieneltä ja turhalta. S