Siirry pääsisältöön

Terapian tarpeessa

Mieli on tumman sävyn täyttämä tervapata ja elämä on mennyt solmuun. Sellaiseen joka uitetaan tervaan. Eikä nyt ole kyse mistään vetosolmusta. Tässä solmussa oli monen monta mutkaa, kierrosta ja silmukkaa. Tämä ongelmien ja oireiden solmu heikensi elämäni köyttä melkein katkeamispisteeseen saakka. Onneksi se ei katkennut. Se on muutalla hassulla säikeellä kiinni. Aina silloin tällöin niitä säikeitä napsahtelee katki vastoinkäymisten myötä. Tässä sitä nyt ollaan selvittämässä solmuja koittaen hapuillen vapautua niistä iäksi.
Olen löytänyt itsestäni jatkuvasti lisää epäkohtia, jotka ovat rajoittivat hyvinvointiani. Näitä ongelmallisia toimintatapoja voi olla myös sellaisia mitä en tiedosta. Haluaisin oppia tiedostamaan vääränlaiset toimintakaavat ja kitkemään ne pois. Olen pohdiskellut muutamaan kertaan tämän vuoden puolella, että olisi kiva aloittaa terapia. Pelkään kuitenkin, että se on liian tiivistä kun joutuisi joka viikko käymään, eikä viikossa välttämättä ehdi kovin paljoa ajatuksia heräämään tai tapahtumaan yhtikäs mitään. Keskustelu syvällsisitä voi olla niin rankka kokemus itsessään. Varsinkin niin tiiviillä aikataululla.
Olin vuosia sitten psykoterapiassa ja ahdistuin kun se oli niin kova tahtista, enkä uskaltanut hakea jatkoa. Ei sillä, että olisin sen kokenut sillä hetkellä edes tarpeelliseksi. Enkä sillä hetkellä tunnistanut eläväni narsistin kanssa. Nyt kun se saattaisi olla ajankohtaista, sitä joutuu odottelemaan sen viisi vuotta edellisen psykoterapian päättymisestä. On pärjättävä satunnaisilla psykologikäynneillä. Ne kun eivät ole varsinaisesti ratkaisukeskeisiä, eivätkä auta pääsemään tunnelukoista millään lailla eroon. Toki vahvistaa itsetuntoa kun saa kuulla ammattilaiselta, ettei ole hullu vaikka siltä välillä tuntuukin. Psykiatri on ainoa kenen seurassa kykenen tuntemaan itseni edes jonkin verran normaalimmaksi. Hän sanoo, että olen älykäs ja fiksu nainen, mutta en tunnista itseäni noista sanoista. Olo on kuin suurinosa aivosoluista olisi kuollut ja mikään tieto ei pysy päässä. Muistiinpanot ja kalenteri toimittavat aivojeni virkaa.
Täytyy tässä laittaa rattaat pyörimään siihen suuntaan, että voisi mahdollisesti joku päivä päästä aloittamaan terapian. Olisi mukava saada kuntouttavaa tukea elämään, jotta jaksaa pitää opiskelukyvyn yllä. Opinnot ei meinaa sujua kun keskittyminen menee omaan pahaan oloon ja harhailee menneisyyden tapahtumiin. Koen, etten tässä kunnossa kykene palaamaan työ- tai opiskelu elämään ja elää normaalia elämää. Kaipaan rinnalle kuntouttavaa tukea, jotta voisin elää normaalisti. Pelkään, että en löydä terapeuttia, joka ymmärtäisi minua ja jonka kanssa aaltopituudet osuvat yksiin niin, että minua ei vaivaannuta käydä terapiassa. Täytyy vaan rauhassa katsella vaihtoehtoja eikä tyytyä ensimmäiseen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Blogin esittely

Kaikkein vaikeinta minulle on kirjoittaa julkaisukelpoista esittelyä. Miksikö? Koska en edes tiedä kuka olen. Minulla ei ole harmainta tai minkään muun väristä aavistustakaan miten esittely kuuluisi kirjoittaa, joten aloitan kertomaan millä aihealueella blogini sisältö liikkuu. Tekstin tuottaminen itsestäni oli minulle ennen haastavaa. Nyt olen ajautunut elämässä pisteeseen, joka saa minut kyseenalaistamaan asioita.  Olen nuoresta iästä huolimatta vaikeiden elämäntapahtumien ja -muutosten myötä tullut kriisiin ja ajatuksia alkaa virtata päähäni. Kadotin palan itsestäni aina jokaisen elämänmuutoksen polulle ja nyt lähden kokoamaan itseäni pirstaleista. Menneisyyteni on täynnä haamuja, jotka haluaisin jo päästää kummittelemasta tuonpuoleiseen. Minun täytyt saada purkaa ajatukset sanoiksi ja selvittää miksi oikeasti olen edes olemassa. On aika alkaa hoitamaan omaa sielua, tutkia omia tarpeita ja löytää kadonnut intohimoni, eheytyä ja parantua, opetella tuntemaan itseni paremmin ja us

Ahdistus- ja paniikkihäiriö sekä pakko-oireet

Miten paniikkihäiriö, ahdistus ja pakko-oireet ilmenee?  MONILLA VOI OLLA ENNAKKOLUULOJA AIHEESTA JA MONELLE SE VOI OLLA JOPA TÄYSIN TUNTEMATON. HALUAN KERTOA MITEN JÄNNITTÄMINEN MINUSSA ILMENEE AHDISTUKSENA JA SEN TUOMINA OIREINA.  Ulospäin vaikutan ihan tavalliselta naiselta. Päältäpäin katsottuna kenenkään on mahdoton tietää millaisia oireita minulla on . Ihmisillä on tapana komentoida oudosti tai huonosti käyttäytyviä ihmisiä hulluiksi ja mielenterveyshäiriöisiksi, vaikka heillä ei olisi mitään oireita saati diagnoosia. Siinä samassa he laittavat samaan kategoriaan kaikki mikä kuuluu mielenterveyshäiriöiden alle oli se sitten vaikea psykoosi tai lievä masennus. Sama kuin laittaisi flunssan ja syövän samaan kategoriaan. Joka tapauksessa kirjoitukseni tarkoitus on kertoa avoimesti oireista ja tuoda ymmärrystä typerien letkautusten heittelijöille sekä olla vertaistukena muille samaa kokeville tai kokeneille.  Jännitän paljon kaikenlaisia asioita. Jos kyseessä ei ole rut

Ylireagoiva hankala ämmä

"Miksi aina ylireagoit?"  Näitä lauseita usein olen kuullut elämäni aikana kun olen loukkaantunut. Olenko vain ylianalysoinut tilanteen ja onko kaikki vaan minun pääni sisällä? Olenko tulossa hulluksi? Kyse ei ole kuvitelmasta tai tyhmyydestä. Se on herkkyyttä. Se on intuitio. Olen pikkuhiljaa alkanut luottaa kuudenteen aistiini ja huomannut, että onhan se loppupeleissä aina pitänyt paikkansa, vaikka olisin saanut hankalan ihmisen leiman. Vaikeinta on, etten halua vaikean ihmisen leimaa ja oman arvoni kustannuksella olen kiltti muille. Haluan hyväksyntää. "Älä ole tuollainen. Älä viitsi. Älä ole hankala."  Olen vasta pari vuotta opetellut puolustamaan rajojani. Ennen sanoin kaikkeen kyllä. Olin vaikeassa parisuhteessa, jossa ei riittänyt sana "ei", vaan kaikki piti perustella. Jatkuva itsensä puolustaminen ja perusteleminen oli väsyttävää, suorastaan uuvuttavaa. Lopulta jatkuva rajojeni maahan polkeminen sai oloni tuntumaan pieneltä ja turhalta. S