Siirry pääsisältöön

Aikuisen naisen ulkonäköpaineet

Katselen itseäni pelistä. En huomaa kuin virheitä, joita ääni sisälläni nostaa häpeäpaaluun roikkumaan. Päässäni kaikuvat sanat, jotka vertailevat minua muihin. Nämä sanat juontavat juurensa jo lapsuuteen, jossa olin jatkuvan vertailun ja pilkan kohteena, pulkan naruna ja tullen mukana huojuvana heinänä. Virheitä ikään kuin panee merkille, kuin maailman karttaan nastoja paikkoihin missä on käynyt. Koin, että olin puutteellinen ja koen sitä edelleen.

En väitä etteikö muiden sanat satuttaisi. Ei ne tuntemattomien, mutta ne läheisten kyllä. En usko, että sellaista ihmistä on olemassakaan, joka ei pätkääkään välitä mitä läheiset heistä puhuvat. Itsensä arvostus ja rakastaminen toki pitäisi lähteä itsestään, mutta läheisten tehtävä olisi omalla käytöksellään ja kohtelulla tukea tuntemaan itsensä tarpeeksi tärkeäksi, eikä mollata pohjalle tuntemaan loputonta riittämättömyyttä ja kelpaamattomuutta sekä turhuutta omasta olemassaolostaan. Joskus sitä alkaa itsekin uskomaan ilkeisiin sanoihin. Tiedostan sen itsekkin, että masentuneena mieli tekee tepposet ja saa ajattelenaan omaa virheellisyyttään  ja rajallisuuttaan kielteisesti.

Peilistä näen kun vartalooni on ilmestynyt lapsen myötä turvotusta vatsan seudulle. Inhoan vatsaani. Silti en kykene tekemään asialle mitään, vaan mätän karkkia vitutukseen ja sehän vain kartuttaa lisää pahaa oloa ja rasvaa vatsan seudulle. Tästä syntyy kierre joka on vaikea saada loppumaan. Sanoisin, että lohtuherkuttelu on ollut lähiaikoina arkipäiväistä. 

En halua purnata ääneen ulkonäköpaineistani. Tiedän, mitä on kuunnella vierestä kun alle 50 kiloinen keijukainen valittaa turvotusta ja paria liikakiloa, kun itse painaa reilusti enemmän. Siinä alkaa häpeämään omaa vartaloa. En halua, että kukaan joutuu kuuntelemaan minun epävarmuuttani. Ennemmin nielen sen. Tiedä vaikka se kuulostaisi muista yhtä hölmöltä, kuin minusta kuulosti tuon keijukaisen napina painostaan. Enkä halua lapseni kuulevan minun arvostelevan vartaloani. En halua tuottaa hänelle ulkonäköpaineita.

Miten voikaan nähdä itsensä niin eri tavalla kuin muut näkevät. Kun katsoo itseään, kuin vääristävien linssien läpi. Enhän minä arvostele ketään muutakaan näin. Päinvastoin ystäviäni kehun myötätuntoisesti ja pidän heitä kauniina, oli heidän vartalonsa millainen tahansa. Haluan vahvistaa muiden itsetuntoa heidän epävarmoina hetkinä. Miksi sitten itselleen pitää olla niin ankara? 

Kun nuorena valmistuin koulusta ja oli todistustenjakotilaisuus, aulatilassa yhdenäkin tuli joku poika sanomaan "Olit mielestäni kaikkein kaunein kaikista siellä lavalla todistusta hakiessa". Sitten tämä luikki pakoon kuin tuhka tuuleen, enkä ehtinyt edes kiittää. Arvatkaapa vaan uskoinko mitä hän sanoi. En uskonut. Ajattelin sen vaan olevan joku poikien typerä vedonlyönti. Itseinho turmelee tehokkaasti tyystin ne kehut mitä muilta saa. Niistä ei jää enää ripaustakaan jäljelle. Vaikea uskoa, että ihmiset tarkoittavat kehulla mitään oikeasti. Kun tarpeeksi kauan kuuntelee sarkastista kuittailua, ei oikeita kehuja enää usko.

En voi nahoissani kovin hyvin henkisesti enkä fyysisesti, joten on vaikea nauttia omasta kehosta. Kuitenkin pitäisi ensin saada henkinen hyvinvointi kuntoon, ennen kuin lähtee muuttamaan liikunta ja ruokailutottumuksia. Toki nämä kolme yhdessä täydentävät toisiaan. Masennuksen kanssa ei totisesti jaksa urheilla saati kokkailla monipuolisesti. Ne ovat asioita, jotka tuntuvat liian ylivoimaisilta. Lamaannuttava tilanne vaatii usein eineksiä tai puolivalmiita ruokaratkaisuja. Tunnen syyllisyyttä siitä, että joskus niin terveellisesti syövästä, herkuttomasta ja aktiivisesta värikkäästä ihmisestä on tullut harmaan sävyinen zombi.

Muut näkevät minut niin erilailla kuin itse näen. Vasta nyt olen ylipäätään alkanut tiedostaa, että se olen minä joka näkee itseni vääri eikä ne muut. Pitäisi opetella uskomaan muiden kehuja. Katselin vanhoja lapsuuskuvia ja ensikertaa näin miten suloinen lapsi ja kaunis varhaisteini siellä kuvissa olikaan. Miten olenkaan voinut pitää itseäni siihen aikaan niin rumana ja hävetä itseäni. Mietin ajattelenko vanhuksena samoin aikuisiän valokuvista? Mahdollisesti kyllä. Pitää opetella katsomaan itseään armollisesti ja kauniisti juuri nyt, eikä sitten kahdenkymmenen tai viidenkymmenen vuoden päästä.

Olenkin löytänyt paremman itsetunnon metsästykseen uuden keinon josta kerron joskus toisessa postauksessa. Oletko sinä löytänyt oman keinosi? Mitkä asiat vaikuttavat positiivisesti juuri sinun itsetuntoosi?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Blogin esittely

Kaikkein vaikeinta minulle on kirjoittaa julkaisukelpoista esittelyä. Miksikö? Koska en edes tiedä kuka olen. Minulla ei ole harmainta tai minkään muun väristä aavistustakaan miten esittely kuuluisi kirjoittaa, joten aloitan kertomaan millä aihealueella blogini sisältö liikkuu. Tekstin tuottaminen itsestäni oli minulle ennen haastavaa. Nyt olen ajautunut elämässä pisteeseen, joka saa minut kyseenalaistamaan asioita.  Olen nuoresta iästä huolimatta vaikeiden elämäntapahtumien ja -muutosten myötä tullut kriisiin ja ajatuksia alkaa virtata päähäni. Kadotin palan itsestäni aina jokaisen elämänmuutoksen polulle ja nyt lähden kokoamaan itseäni pirstaleista. Menneisyyteni on täynnä haamuja, jotka haluaisin jo päästää kummittelemasta tuonpuoleiseen. Minun täytyt saada purkaa ajatukset sanoiksi ja selvittää miksi oikeasti olen edes olemassa. On aika alkaa hoitamaan omaa sielua, tutkia omia tarpeita ja löytää kadonnut intohimoni, eheytyä ja parantua, opetella tuntemaan itseni paremmin ja us

Ahdistus- ja paniikkihäiriö sekä pakko-oireet

Miten paniikkihäiriö, ahdistus ja pakko-oireet ilmenee?  MONILLA VOI OLLA ENNAKKOLUULOJA AIHEESTA JA MONELLE SE VOI OLLA JOPA TÄYSIN TUNTEMATON. HALUAN KERTOA MITEN JÄNNITTÄMINEN MINUSSA ILMENEE AHDISTUKSENA JA SEN TUOMINA OIREINA.  Ulospäin vaikutan ihan tavalliselta naiselta. Päältäpäin katsottuna kenenkään on mahdoton tietää millaisia oireita minulla on . Ihmisillä on tapana komentoida oudosti tai huonosti käyttäytyviä ihmisiä hulluiksi ja mielenterveyshäiriöisiksi, vaikka heillä ei olisi mitään oireita saati diagnoosia. Siinä samassa he laittavat samaan kategoriaan kaikki mikä kuuluu mielenterveyshäiriöiden alle oli se sitten vaikea psykoosi tai lievä masennus. Sama kuin laittaisi flunssan ja syövän samaan kategoriaan. Joka tapauksessa kirjoitukseni tarkoitus on kertoa avoimesti oireista ja tuoda ymmärrystä typerien letkautusten heittelijöille sekä olla vertaistukena muille samaa kokeville tai kokeneille.  Jännitän paljon kaikenlaisia asioita. Jos kyseessä ei ole rut

Ylireagoiva hankala ämmä

"Miksi aina ylireagoit?"  Näitä lauseita usein olen kuullut elämäni aikana kun olen loukkaantunut. Olenko vain ylianalysoinut tilanteen ja onko kaikki vaan minun pääni sisällä? Olenko tulossa hulluksi? Kyse ei ole kuvitelmasta tai tyhmyydestä. Se on herkkyyttä. Se on intuitio. Olen pikkuhiljaa alkanut luottaa kuudenteen aistiini ja huomannut, että onhan se loppupeleissä aina pitänyt paikkansa, vaikka olisin saanut hankalan ihmisen leiman. Vaikeinta on, etten halua vaikean ihmisen leimaa ja oman arvoni kustannuksella olen kiltti muille. Haluan hyväksyntää. "Älä ole tuollainen. Älä viitsi. Älä ole hankala."  Olen vasta pari vuotta opetellut puolustamaan rajojani. Ennen sanoin kaikkeen kyllä. Olin vaikeassa parisuhteessa, jossa ei riittänyt sana "ei", vaan kaikki piti perustella. Jatkuva itsensä puolustaminen ja perusteleminen oli väsyttävää, suorastaan uuvuttavaa. Lopulta jatkuva rajojeni maahan polkeminen sai oloni tuntumaan pieneltä ja turhalta. S