Siirry pääsisältöön

Henkinen väkivalta parisuhteessa

OLIN TAAS TYPERÄ KUN EDELLISEN NARSISTIN SUHTEESTA SYÖKSYIN TOISEEN, VAIKKA OLIN VANNONUT ETTEN ANNA KENENKÄÄN ENÄÄ KOHDELLA MINUA HUONOSTI. TOINEN RAKKAUTENI VANNOTTI, ETTEI OLE MIKÄÄN NARSISTI JA EI TEKISI MINULLE MITÄÄN NIIN SAIRASTA MITÄ EXÄNI TEKI. HÄN LUPASI RAKASTAA MINUA JA KOHDELLA KUIN HEMMOTELTUA PRINSESSAA. 
Rakkauden sijaan sain kiusaamista, joka oli naamioitu rakkaudenosoituksiksi, joiksi hän niitä kutsui. Nämä rakkauden osoitukset eivät kuitenkaan tuntuneet hyvältä vaan saivat minut loukkaantumaan ja itkemään. Olin edellisestä suhteesta oppinut puolustautumaan ja suhde olikin yhtä rajojen puolustelua ratakiskosta vääntäen. Loukkaantumisen tunnetta vähätellen hän sai minut pyytämään anteeksi, että tunsin pahaa oloa vaikka hän oli tarkoittanut vain hyvää. Pitäisi olla kiitollinen hänen huomiosta. En silloin ymmärtänyt hänen huomion olevan epätervettä. Olinhan tottunut huonoon kohteluun koko elämäni. Hän ei ymmärränyt huomionosoituksia olevan kahta erilaista; tervettä ja epätervettä. Hän koki kaiken yhtenä ja samana.
MITEN NARSISTI OSOITTAA RAKKAUTTAAN?
Kuiusaamista oli monin eri keinoin; kauniiksi sanoiksi naamioitu sarkasmi, rehellisyydeksi ja aitoudeksi maamioitu kertomatta jättäminen ja valkoiset valheet, positiivisuudeksi naamioitu vähättely, hellittelynimiksi naamioidut rumat sanat ja kutsumanimet, värikynän lisääminen naamioituna hauskan tyypin leimaan, kannustukseksi naamioitu painostus, sosiaaliseen kanssakäymiseen naamioitu provosointi murtumispisteeseeni valittaen miten olen draaman hakuinen riitojen aloittaja, avunannoksi naamioitu arvostelu väärästä tavasta toimia, huolenpidoksi naamioitu utelu sekä kysely ja kontroloiminen, helliksi kosketuksiksi naamioitu tökkiminen härnääminen ja takapuoleen läpsiminen, neuvoiksi naamioidut ilkeät kommentit, arvostukseksi naamioitu mielistely tarpeen vaatiessa, välittämiseksi naamioitu rajojeni toistuva rikkominen, tempperamentiksi naamioitu agressiivinen käytös, huumoriksi naamioitu kiusoittelu ja matkiminen, pilailuksi naamioitu halveksunta, kehuiksi naamioitu ilkeä huomauttelu, keskusteluiksi ja jutteluksi naamioitu verbaalinen hyökkääminen ja riidat, sekä virheettömyydekseen naamioitu toisen syyttäminen virheistään. Lista jatkuisi loputomiin.
OLENKO TULOSSA HULLUKSI
Joka tapauksessa sanojen oikeilla merkityksillä ei ollut väliä, sillä musta muuttui hänen suussaan valkoiseksi ja vesi viiniksi. Kaikki tämä hämmensi ja lopulta luulin tulleeni hulluksi. Ikään kuin kaikki olisi tulkinnan varaista ja en enää voinut luottaa omiin tuntemuksiini, jotka käännettiin nurinkurisiksi. Todellisuudessa nurinkurista oli exän ristiriitainen käytös puheisiin verrattuna.

Kun sanoin loukkaantuvani hänen törkeästä ja nöyryyttävästä kohtelusta, hän kiesti tekonsa sanomalla "Kuvittelet kaiken. En koskaan tekisi sinulle mitään sellaista. En tarkoittanut asialla mitään tuollaista miten sinä tunnet sen. Miksi ajattelet kaiken aina noin sairaasti?" Tämä manipulointi sai epäilemään omaa tunnetta ylireagointina ja hämentymään. Kaiken tämän loukkaamisen takana seisoo tarve hallita. Loukkaantua ei saanut, sillä sitä seurasi väite, että tunnen väärin ja kuvittelen vain. Jos siitä huolimatta pidin puoleni, toinen lakkasi puhumasta ja tunnelma muuttui agressiiviseksi. Hän paineli ulos ovet paukkuen. Tässä vaiheessa oli todella väärinkohdeltu ja epäoikeudenmukainen olo, kun omat tunteeni ja loukkaantumiseni jätetään vähätellen huomiotta. Tottakai seuraava henkisen väkivallan kautta toimivan tavoite oli laittaa riita minun syyksi ja mököttää, sillä hän ei koe tehneensä mitään väärää. Hänen tarkoitus oli osoittaa rakkautta eikä loukata. Hän ei tehnyt koskaan aloitetta sovintoon vaan odotti kunnes anelin tätä takaisin kotiin selvittämään asian.

Nämä eivät pitemmän päälle enää tuntuneet sellaisilta rakkaudenosoituksilta, joita minä halusin. Sain osakseni kritiikkiä kiittämättömyydestäni. Hän ei halunnut kehittää parisuhdetaitojaan, sillä hän koki itsensä jo valmiiksi, eikä hänen tarvitse muuttua ja kasvaa. Totesin, että en ala yksin räpiköimään ja parantamaan suhdetta, jos toinen ei ole valmis tulemaan vastaan. Niin olin yrittänyt siihenkin asti, eikä odotukset psrisuhteesta vastanneet tarpeitani. Tuollainen suuruuden kuvitelma itsestään kieltää todellisen tarpeen muutokseen. 
MITEN NARSISTI PYYTÄÄ ANTEEKSI?
Hänen lahjoilla ym oli näyttöä, kun taas niiden oikeutettamalla huonolla käytöksellä ja teoilla ei. Loukkaantuessani hänen ilkeydestä minua kohtaan (eli hänen mielestään väärin tulkitsemiini tekoihin ja sanoihin) sain kuulla kaiken olevan vain mielikuvitukseni tuotetta. Mietin olenko tulossa hulluksi. Ottaessani loukkaantumiseni puheeksi hän pystyi vetämään esiin "milloin muka"-kortin. Koska näistä loukkaantumisista ei ollut käsin kosketeltavia todisteita kuten leffoista liput, hän kielsi tekonsa ja sanansa ja syytti minua hyökkäyksestä hänen kimppuunsa. Vilpitöntä anteeksipyyntöä oli turha odottaa, koska hän ei kyennyt ymmärtämään mitä hän pyysi anteeksi. Hän sanoi anteeksi perustelematta mistä on pahoillaan. Ainoa asia mistä hän osasi olla pahoillaan oli se, kun olin loukkaantunut. Ei hänen teoista siellä taustalla. Minä pyysin anteeksi loukkaantumistani. Näin ollen hän sai uuden mahdollisuuden jatkaa samaa vanhaa käytöstään. Silloin tällöin hän osasi kyllä olla miellyttävä tarpeen tullen, etten ottaisi ja lähtisi. Mutta silloin kun on huonoja hetkiä enemmän kuin miellyttäviä, tietää olevansa narsistin uhri. Jos taas olisi enemmän hyviä hetkiä ja siellä täännä epäiellyttäviä, ei niillä huonoilla olisi väliä.
Miksi narsistin anteeksipyyntö sitten ei ole vilpitön? Ymmärsin, että narsisti haluaa olla uhrin yläpuolella myös anteeksipyytäessä
Turhat odotuksen toista kohtaan kuolivat. En enää halunnut elää suhteessa, jossa rakkaus satuttaa enemän kuin tuottaa hyvää oloa. Se ei ollut sellaista rakkautta jota halusin. Jos se edes oli rakkautta ollenkaan.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Blogin esittely

Kaikkein vaikeinta minulle on kirjoittaa julkaisukelpoista esittelyä. Miksikö? Koska en edes tiedä kuka olen. Minulla ei ole harmainta tai minkään muun väristä aavistustakaan miten esittely kuuluisi kirjoittaa, joten aloitan kertomaan millä aihealueella blogini sisältö liikkuu. Tekstin tuottaminen itsestäni oli minulle ennen haastavaa. Nyt olen ajautunut elämässä pisteeseen, joka saa minut kyseenalaistamaan asioita.  Olen nuoresta iästä huolimatta vaikeiden elämäntapahtumien ja -muutosten myötä tullut kriisiin ja ajatuksia alkaa virtata päähäni. Kadotin palan itsestäni aina jokaisen elämänmuutoksen polulle ja nyt lähden kokoamaan itseäni pirstaleista. Menneisyyteni on täynnä haamuja, jotka haluaisin jo päästää kummittelemasta tuonpuoleiseen. Minun täytyt saada purkaa ajatukset sanoiksi ja selvittää miksi oikeasti olen edes olemassa. On aika alkaa hoitamaan omaa sielua, tutkia omia tarpeita ja löytää kadonnut intohimoni, eheytyä ja parantua, opetella tuntemaan itseni paremmin ja us

Ahdistus- ja paniikkihäiriö sekä pakko-oireet

Miten paniikkihäiriö, ahdistus ja pakko-oireet ilmenee?  MONILLA VOI OLLA ENNAKKOLUULOJA AIHEESTA JA MONELLE SE VOI OLLA JOPA TÄYSIN TUNTEMATON. HALUAN KERTOA MITEN JÄNNITTÄMINEN MINUSSA ILMENEE AHDISTUKSENA JA SEN TUOMINA OIREINA.  Ulospäin vaikutan ihan tavalliselta naiselta. Päältäpäin katsottuna kenenkään on mahdoton tietää millaisia oireita minulla on . Ihmisillä on tapana komentoida oudosti tai huonosti käyttäytyviä ihmisiä hulluiksi ja mielenterveyshäiriöisiksi, vaikka heillä ei olisi mitään oireita saati diagnoosia. Siinä samassa he laittavat samaan kategoriaan kaikki mikä kuuluu mielenterveyshäiriöiden alle oli se sitten vaikea psykoosi tai lievä masennus. Sama kuin laittaisi flunssan ja syövän samaan kategoriaan. Joka tapauksessa kirjoitukseni tarkoitus on kertoa avoimesti oireista ja tuoda ymmärrystä typerien letkautusten heittelijöille sekä olla vertaistukena muille samaa kokeville tai kokeneille.  Jännitän paljon kaikenlaisia asioita. Jos kyseessä ei ole rut

Ylireagoiva hankala ämmä

"Miksi aina ylireagoit?"  Näitä lauseita usein olen kuullut elämäni aikana kun olen loukkaantunut. Olenko vain ylianalysoinut tilanteen ja onko kaikki vaan minun pääni sisällä? Olenko tulossa hulluksi? Kyse ei ole kuvitelmasta tai tyhmyydestä. Se on herkkyyttä. Se on intuitio. Olen pikkuhiljaa alkanut luottaa kuudenteen aistiini ja huomannut, että onhan se loppupeleissä aina pitänyt paikkansa, vaikka olisin saanut hankalan ihmisen leiman. Vaikeinta on, etten halua vaikean ihmisen leimaa ja oman arvoni kustannuksella olen kiltti muille. Haluan hyväksyntää. "Älä ole tuollainen. Älä viitsi. Älä ole hankala."  Olen vasta pari vuotta opetellut puolustamaan rajojani. Ennen sanoin kaikkeen kyllä. Olin vaikeassa parisuhteessa, jossa ei riittänyt sana "ei", vaan kaikki piti perustella. Jatkuva itsensä puolustaminen ja perusteleminen oli väsyttävää, suorastaan uuvuttavaa. Lopulta jatkuva rajojeni maahan polkeminen sai oloni tuntumaan pieneltä ja turhalta. S