Siirry pääsisältöön

Saanen sanoa ei

MIKSI ON NIIN VAIKEA SANOA EI?
En aina ole uskaltanut toimia oman parhaani mukaan. Olen asettanut itseni toissijaiseksi liiasta empaattisuudesta, koska en halua että minua tituleerataan hankalaksi ihmiseksi. En haluaisi tuottaa pahaa mieltä kellekään. Olen päätynyt joustamaan, ettei kenellekään tulisi mielipahaa. Jos sanookin "ei" siksi, että myöntyminen olisi oman tahdon vastaista, mutta toiselle tulee siitä paha mieli, tuntuu kuin olisin syyllinen tähän pahaan oloon ja olisi kohdellut toista kaltoin. 
TOISEN PUOLESTA PAHAN MIELEN TUNTEMINEN ON KUIN KIROUS.
En haluaisi aiheuttaa kenellekään pahaa. Olen niin herkkä, että aistin muiden mielialat enkä halua tuottaa kurjaa oloa muille, koska sitten minullekin tulee kurja olo. Siksi on helpompi myöntyä kun tietää, että edes toiselle kahdesta tulee hyvä mieli. 
PITÄISI VAAN AINA MUISTAA, ETTÄ MUIDEN TUNTEISTA EI OLE VASTUUSSA.
Voi kun se olisikin niin helppoa. Minut on opetettu, että kun on hyvä muille niin muutkin ovat hyviä minulle. Ohjenuorana on ollut, että kohtele ihmisiä kuten haluat itseäsi kohdeltavan. Minun kanssa on helppo tulla toimeen ja minua on monesti taivuteltu taipumaan, vaikka olisin aluksi kieltäytynyt. Tämä johtaa helposti hyväksikäyttöön ja tietämättään altistaa itseään toisten pompoteltavaksi. On helppo myöntyä, että kieltämisestä ei seuraisi mitään pahaa. Se paha voisi olla pahempaa kuin suostuminen. Vaikuttaa harmittomammalta vaihtoehdolta. Edelleen odottelen koska alan saada sitä samaa hyvää takaisin mitä itse olen antanut. Tämä odottelu voi joskus turhauttaa ja osaan tilanteen mukaan olla myös melko tökerö, enkä aina osaa asetella sanojani oikein. VArsinkin niissä tilanteissa kun saan tarpeekseni.
KUKA ON ELÄMÄSI TÄRKEIN HENKILÖ?
Olen alkanut miettimään tätä ihan eri näkökulmasta mitä en ennen tajunnut. Millainen ihminen se sellainen on, joka ei koe syyllisyyttä siitä, että käyttää tätä hyväksi? Millainen ihminen saa itselleen hyvän mielen, kun toinen suostuu vasten tahtoaan? Haluanko tosiaan sanoa tällaiselle ihmiselle "kyllä".  En tosiaan halua. Aloin kyseenalaistaa miksi kieltäytymiseni ei saisi olla vaihtoehtoinen toimintamalli. Ihminen joka hyväksyy sanan ei hylkäämättä, on sellainen jota arvostan. Sellaiselle haluaa myös antaa apunsa ja tukensa pyytämättä. Olisi mukava pystyä pitämään puoliaan, ilman että tarvitsee pelätä mitä siitä seuraa. Täytyy opetella olemaan itselle se tärkein. Olemaan päähenkilö eikä sivuroolissa. Joskus vaan on tuotettava muille pettymyksiä

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Blogin esittely

Kaikkein vaikeinta minulle on kirjoittaa julkaisukelpoista esittelyä. Miksikö? Koska en edes tiedä kuka olen. Minulla ei ole harmainta tai minkään muun väristä aavistustakaan miten esittely kuuluisi kirjoittaa, joten aloitan kertomaan millä aihealueella blogini sisältö liikkuu. Tekstin tuottaminen itsestäni oli minulle ennen haastavaa. Nyt olen ajautunut elämässä pisteeseen, joka saa minut kyseenalaistamaan asioita.  Olen nuoresta iästä huolimatta vaikeiden elämäntapahtumien ja -muutosten myötä tullut kriisiin ja ajatuksia alkaa virtata päähäni. Kadotin palan itsestäni aina jokaisen elämänmuutoksen polulle ja nyt lähden kokoamaan itseäni pirstaleista. Menneisyyteni on täynnä haamuja, jotka haluaisin jo päästää kummittelemasta tuonpuoleiseen. Minun täytyt saada purkaa ajatukset sanoiksi ja selvittää miksi oikeasti olen edes olemassa. On aika alkaa hoitamaan omaa sielua, tutkia omia tarpeita ja löytää kadonnut intohimoni, eheytyä ja parantua, opetella tuntemaan itseni paremmin ja us

Ahdistus- ja paniikkihäiriö sekä pakko-oireet

Miten paniikkihäiriö, ahdistus ja pakko-oireet ilmenee?  MONILLA VOI OLLA ENNAKKOLUULOJA AIHEESTA JA MONELLE SE VOI OLLA JOPA TÄYSIN TUNTEMATON. HALUAN KERTOA MITEN JÄNNITTÄMINEN MINUSSA ILMENEE AHDISTUKSENA JA SEN TUOMINA OIREINA.  Ulospäin vaikutan ihan tavalliselta naiselta. Päältäpäin katsottuna kenenkään on mahdoton tietää millaisia oireita minulla on . Ihmisillä on tapana komentoida oudosti tai huonosti käyttäytyviä ihmisiä hulluiksi ja mielenterveyshäiriöisiksi, vaikka heillä ei olisi mitään oireita saati diagnoosia. Siinä samassa he laittavat samaan kategoriaan kaikki mikä kuuluu mielenterveyshäiriöiden alle oli se sitten vaikea psykoosi tai lievä masennus. Sama kuin laittaisi flunssan ja syövän samaan kategoriaan. Joka tapauksessa kirjoitukseni tarkoitus on kertoa avoimesti oireista ja tuoda ymmärrystä typerien letkautusten heittelijöille sekä olla vertaistukena muille samaa kokeville tai kokeneille.  Jännitän paljon kaikenlaisia asioita. Jos kyseessä ei ole rut

Ylireagoiva hankala ämmä

"Miksi aina ylireagoit?"  Näitä lauseita usein olen kuullut elämäni aikana kun olen loukkaantunut. Olenko vain ylianalysoinut tilanteen ja onko kaikki vaan minun pääni sisällä? Olenko tulossa hulluksi? Kyse ei ole kuvitelmasta tai tyhmyydestä. Se on herkkyyttä. Se on intuitio. Olen pikkuhiljaa alkanut luottaa kuudenteen aistiini ja huomannut, että onhan se loppupeleissä aina pitänyt paikkansa, vaikka olisin saanut hankalan ihmisen leiman. Vaikeinta on, etten halua vaikean ihmisen leimaa ja oman arvoni kustannuksella olen kiltti muille. Haluan hyväksyntää. "Älä ole tuollainen. Älä viitsi. Älä ole hankala."  Olen vasta pari vuotta opetellut puolustamaan rajojani. Ennen sanoin kaikkeen kyllä. Olin vaikeassa parisuhteessa, jossa ei riittänyt sana "ei", vaan kaikki piti perustella. Jatkuva itsensä puolustaminen ja perusteleminen oli väsyttävää, suorastaan uuvuttavaa. Lopulta jatkuva rajojeni maahan polkeminen sai oloni tuntumaan pieneltä ja turhalta. S