Siirry pääsisältöön

Toista ei voi muuttaa

Ajatukseni ihmissuhteista on muuttunut paljon. Ensimmäisessä suhteessani minulla oli tiettyjä odotuksia toisesta ihmisestä. En nähnyt hänen todellista luonnetta, jonka olin rakkaudellani sokaissut. Kuvittelin, että hänestä kasvaa ihminen jonka kanssa haluan vanheta yhdessä. Kai näin hänessä potentiaalia, jota ei todellisuudessa ollut. Se oli vain minun omaa fantasiaa. Tajusin, että kuvittelin rakastamani piirteet ja jos ja kun niitä ei ollut koitin kehottaa muuttua häntä siihen suuntaan. Ajattelin, että hän vielä kasvaa ja laitetaan nämä ikävät piirteet nuoruuden piikkiin. 
Vuosia kului ja koitin näyttää miten raha ei ole tärkeintä elämässä. Yritin kehottaa priorisoimaan. En ymmärtänyt, että alunalkaenkin meillä oli eri arvot. Hän ei muuttunut. Lupasi yrittää, mutta sanat ja teot eivät koskaan vastanneet toisiaan. Silti itse taivuin olemaan se henkilö millanen hän halusi minun olevan. 
Oppi ei mennyt perille kauttani. Jokaisen täytyy oppia asiat itse kantapään kautta. Arvomaailmaa on turha lähteä toisesta muuttamaan ja kuvitella voivansa saada toinen ymmärtämään miten itse ymmärtää asian. Ajatuksemme eivät koskaan kohdanneet. Keskustelumme olivat monologeja, joissa minä puhuin omista ajatuksistani ja hän oli hiljaa. Koskaan ei voinut olla varma menikö viesti perille. kommuniikaatio ei vaan toiminut.  
Olin virhe kuvitella, että ihminen muuttuu. Kenenkään ei pitäisi muuttaa ketään. Pitää vaan etsiä ihminen kenellä on samat arvot ja toimintatavat. Vaikka miten rakastaisi toista, se ei riitä jos arvot ovat eriävät. Ne vahvistuvat vanhetessa. Oli typerää ajatella, että toisen kasvu olisi minun vastuullani. Otin liikaa vastuuta muidenkin ongelmista ja mietin oppiiko toinen läksynsä, joten omani jäi huomiotta. Sitten ymmärsin, ettei ihmisen tarvitse toista tullakseen kokonaiseksi. Hän ei tarvinnut minua enkä minä häntä.
Lopulta odotukset tätä henkilöä kohti loppuivat kun ymmärsin vuosi vuodelta, ettei hän mahda itselleen mitään. Niin loppui myös rakkaus. Aloin kiinnittää huomiota jälleen itseeni monen vuoden jälkeen. Huomasin miten kuormittunut olin tästä kaikesta. Huomasin miten minun vastuunottoa oli käytetty hyväksi kaikilla muillakin tavoin. Se oli käännetty heikkoudekseni. Päävastuu itsestäni ja toisesta oli minulla. Kotityöt, asioiden hoitaminen toisen puolesta, kysely ja varmistaminen: "Onhan se ja tämä asia nyt hoidettu". Tämä oli aivan liikaa. Ei yksi ihminen voi huolehtia kahdesta aikuisesta. Jokaisen täytyy ottaa itse vastuu itsestään. 
Suhde muuttui kämppäkaveruudeksi. Lopulta tuntui kuin minulla olisi aikuinen lapsi luonani. Minulla ei ollut aiemmin tilaa tai aikaa omalle kasvulleni ja omalle itselleni. En enää koskaan halua suhdetta, jossa tulee olo, että olen lähinnä äiti aikuiselle miehelle. Sellaiset saa mennä asumaan äitinsä luokse. Kyllä parisuhteessa pitää olla kaksi itsenäistä ihmistä, jotka itse kykenevät huolehtimaan omista asioista sekä ottavat vastuun parisuhdetaidoistaan.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Blogin esittely

Kaikkein vaikeinta minulle on kirjoittaa julkaisukelpoista esittelyä. Miksikö? Koska en edes tiedä kuka olen. Minulla ei ole harmainta tai minkään muun väristä aavistustakaan miten esittely kuuluisi kirjoittaa, joten aloitan kertomaan millä aihealueella blogini sisältö liikkuu. Tekstin tuottaminen itsestäni oli minulle ennen haastavaa. Nyt olen ajautunut elämässä pisteeseen, joka saa minut kyseenalaistamaan asioita.  Olen nuoresta iästä huolimatta vaikeiden elämäntapahtumien ja -muutosten myötä tullut kriisiin ja ajatuksia alkaa virtata päähäni. Kadotin palan itsestäni aina jokaisen elämänmuutoksen polulle ja nyt lähden kokoamaan itseäni pirstaleista. Menneisyyteni on täynnä haamuja, jotka haluaisin jo päästää kummittelemasta tuonpuoleiseen. Minun täytyt saada purkaa ajatukset sanoiksi ja selvittää miksi oikeasti olen edes olemassa. On aika alkaa hoitamaan omaa sielua, tutkia omia tarpeita ja löytää kadonnut intohimoni, eheytyä ja parantua, opetella tuntemaan itseni paremmin ja us

Ahdistus- ja paniikkihäiriö sekä pakko-oireet

Miten paniikkihäiriö, ahdistus ja pakko-oireet ilmenee?  MONILLA VOI OLLA ENNAKKOLUULOJA AIHEESTA JA MONELLE SE VOI OLLA JOPA TÄYSIN TUNTEMATON. HALUAN KERTOA MITEN JÄNNITTÄMINEN MINUSSA ILMENEE AHDISTUKSENA JA SEN TUOMINA OIREINA.  Ulospäin vaikutan ihan tavalliselta naiselta. Päältäpäin katsottuna kenenkään on mahdoton tietää millaisia oireita minulla on . Ihmisillä on tapana komentoida oudosti tai huonosti käyttäytyviä ihmisiä hulluiksi ja mielenterveyshäiriöisiksi, vaikka heillä ei olisi mitään oireita saati diagnoosia. Siinä samassa he laittavat samaan kategoriaan kaikki mikä kuuluu mielenterveyshäiriöiden alle oli se sitten vaikea psykoosi tai lievä masennus. Sama kuin laittaisi flunssan ja syövän samaan kategoriaan. Joka tapauksessa kirjoitukseni tarkoitus on kertoa avoimesti oireista ja tuoda ymmärrystä typerien letkautusten heittelijöille sekä olla vertaistukena muille samaa kokeville tai kokeneille.  Jännitän paljon kaikenlaisia asioita. Jos kyseessä ei ole rut

Ylireagoiva hankala ämmä

"Miksi aina ylireagoit?"  Näitä lauseita usein olen kuullut elämäni aikana kun olen loukkaantunut. Olenko vain ylianalysoinut tilanteen ja onko kaikki vaan minun pääni sisällä? Olenko tulossa hulluksi? Kyse ei ole kuvitelmasta tai tyhmyydestä. Se on herkkyyttä. Se on intuitio. Olen pikkuhiljaa alkanut luottaa kuudenteen aistiini ja huomannut, että onhan se loppupeleissä aina pitänyt paikkansa, vaikka olisin saanut hankalan ihmisen leiman. Vaikeinta on, etten halua vaikean ihmisen leimaa ja oman arvoni kustannuksella olen kiltti muille. Haluan hyväksyntää. "Älä ole tuollainen. Älä viitsi. Älä ole hankala."  Olen vasta pari vuotta opetellut puolustamaan rajojani. Ennen sanoin kaikkeen kyllä. Olin vaikeassa parisuhteessa, jossa ei riittänyt sana "ei", vaan kaikki piti perustella. Jatkuva itsensä puolustaminen ja perusteleminen oli väsyttävää, suorastaan uuvuttavaa. Lopulta jatkuva rajojeni maahan polkeminen sai oloni tuntumaan pieneltä ja turhalta. S