Siirry pääsisältöön

Ei mennyt niinkuin Strömsössä: makarons leivontaa

Minulle tulee ystävä käymään illalla, joten ajattelin leipoa jotain tarjottavaa. En ole koskaan ollut mikään hyvä leipuri, mutta satunnaisin väliajoin innokkaasti tykkään kokkailla ja leipoa erilaisia herkkuja. Äitikin sen jo tiesi ollessani lapsi, että tuosta tytöstä ei tule leipuria. Eräs päivä hän tuli töistä kotiin ja likka 7v oli vähän "leiponut pullia" ja jauhoa oli ympäri keittiötä. Kovia könttejähän niistä oli tullut ja roskiin olivat menneet.
Kukaan ei huomaa, että pohjat ovat murskana.
Itsevarmalla asenteella ajattelin tänään leipoa macaroneja, joten läksin kauppaan hakemaan mantelijauhoja ja muita aineksia. Ajattelin ettei mikään voi mennä pieleen kun tekee kinuskikissan ohjeen mukaan.
Kaupassa sain melkein slaagin kun näin mantelijauhojen hinnan kun olin tottunut käyttämään leivoksissa halpoja vehnäjauhioja, mutta kelasin, että leivosten täytyy kai olla vastustamattoman hyviä kun näin suolaista hintaa maksaa ainesosista. Joten ei muutakun ostosten kanssa kotiin ja hommiin.
Siinä sitten mietin sopiiko blenderiä käyttää jauhojen sekoituksessa monitoimikoneen tilalla. No ei sopinut. Jauhot eivät liikahtaneetkaan blenderissä ja terä pyöri tyhjää. Käsin sekottelin ja kai jo siinä vaiheessa tein ensimmäsien virheeni kun en kyennyt ohjeita noudattamaan. Seuraavaksi nypin kananmunan valkuaisesta kuorenpaloja irti ja vaihdoin sukat, jotka olivat aivan kananmunalääryssä. Epätoivoinen yritykseni pursottaa taikina tasaisiksi kekseiksi leivinpaperille epäonnistui ja keksien muoto muistutti läheisesti barbababoja. Tässä vaiheessa tuli itku ja mietin mitä mä vieraille nyt tarjoan? Näkkileipääkö? Mietin, että tästä ei tule lasta eikä paskaakaan. Keräsin itseni ja jatkoin leipomista.
Epäonnistuneiden makaronien vuoksi leivoin lopuista aineksista kakun.

Kun keksin kuoret olivat valmiita kinkkiseksi haasteeksi muodostui niiden irrottaminen leivinpaperista. Ohjeiden mukaan irrotin ne jäähtyneenä. Tai ainakin yritin. Suurin osa kekseistä mureni ja myttääntyi ja onnistuin pelastamaan keksin kuoria huimat kuusi eli niistä saa kolme keksiä. No siinä sitten aloin tekemään kekseille täytettä ja sulatin suklaata mikrossa. Ilmeisesti vähän liian kuumalla kun luukun avattuani vasten kasvojani pöllähti erittäin savuinen pohjaanpalaneen suklaan tuoksu. No ei siinä muuta kun ikkunaa auki ja uutta kokeilua kehiin.
Kun täyte oli valmis aloin levittämään täytettä keksin pohjakuoreen. Tässä vaiheessa viimeisetkin hauraat keksit murenivat käsiini. Keittiö voitti minut taas 10-0. Ei näistä nyt syntynyt tarjoiltavaa vieraille. Käteen jäi vaan kaamea siivo keittiöön. Kuka nää siivoo? Surkuhupaisaa.
Illalla löytyi vielä uunin pohjalta mustaksi palanut macaron.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Blogin esittely

Kaikkein vaikeinta minulle on kirjoittaa julkaisukelpoista esittelyä. Miksikö? Koska en edes tiedä kuka olen. Minulla ei ole harmainta tai minkään muun väristä aavistustakaan miten esittely kuuluisi kirjoittaa, joten aloitan kertomaan millä aihealueella blogini sisältö liikkuu. Tekstin tuottaminen itsestäni oli minulle ennen haastavaa. Nyt olen ajautunut elämässä pisteeseen, joka saa minut kyseenalaistamaan asioita.  Olen nuoresta iästä huolimatta vaikeiden elämäntapahtumien ja -muutosten myötä tullut kriisiin ja ajatuksia alkaa virtata päähäni. Kadotin palan itsestäni aina jokaisen elämänmuutoksen polulle ja nyt lähden kokoamaan itseäni pirstaleista. Menneisyyteni on täynnä haamuja, jotka haluaisin jo päästää kummittelemasta tuonpuoleiseen. Minun täytyt saada purkaa ajatukset sanoiksi ja selvittää miksi oikeasti olen edes olemassa. On aika alkaa hoitamaan omaa sielua, tutkia omia tarpeita ja löytää kadonnut intohimoni, eheytyä ja parantua, opetella tuntemaan itseni paremmin ja us

Ahdistus- ja paniikkihäiriö sekä pakko-oireet

Miten paniikkihäiriö, ahdistus ja pakko-oireet ilmenee?  MONILLA VOI OLLA ENNAKKOLUULOJA AIHEESTA JA MONELLE SE VOI OLLA JOPA TÄYSIN TUNTEMATON. HALUAN KERTOA MITEN JÄNNITTÄMINEN MINUSSA ILMENEE AHDISTUKSENA JA SEN TUOMINA OIREINA.  Ulospäin vaikutan ihan tavalliselta naiselta. Päältäpäin katsottuna kenenkään on mahdoton tietää millaisia oireita minulla on . Ihmisillä on tapana komentoida oudosti tai huonosti käyttäytyviä ihmisiä hulluiksi ja mielenterveyshäiriöisiksi, vaikka heillä ei olisi mitään oireita saati diagnoosia. Siinä samassa he laittavat samaan kategoriaan kaikki mikä kuuluu mielenterveyshäiriöiden alle oli se sitten vaikea psykoosi tai lievä masennus. Sama kuin laittaisi flunssan ja syövän samaan kategoriaan. Joka tapauksessa kirjoitukseni tarkoitus on kertoa avoimesti oireista ja tuoda ymmärrystä typerien letkautusten heittelijöille sekä olla vertaistukena muille samaa kokeville tai kokeneille.  Jännitän paljon kaikenlaisia asioita. Jos kyseessä ei ole rut

Ylireagoiva hankala ämmä

"Miksi aina ylireagoit?"  Näitä lauseita usein olen kuullut elämäni aikana kun olen loukkaantunut. Olenko vain ylianalysoinut tilanteen ja onko kaikki vaan minun pääni sisällä? Olenko tulossa hulluksi? Kyse ei ole kuvitelmasta tai tyhmyydestä. Se on herkkyyttä. Se on intuitio. Olen pikkuhiljaa alkanut luottaa kuudenteen aistiini ja huomannut, että onhan se loppupeleissä aina pitänyt paikkansa, vaikka olisin saanut hankalan ihmisen leiman. Vaikeinta on, etten halua vaikean ihmisen leimaa ja oman arvoni kustannuksella olen kiltti muille. Haluan hyväksyntää. "Älä ole tuollainen. Älä viitsi. Älä ole hankala."  Olen vasta pari vuotta opetellut puolustamaan rajojani. Ennen sanoin kaikkeen kyllä. Olin vaikeassa parisuhteessa, jossa ei riittänyt sana "ei", vaan kaikki piti perustella. Jatkuva itsensä puolustaminen ja perusteleminen oli väsyttävää, suorastaan uuvuttavaa. Lopulta jatkuva rajojeni maahan polkeminen sai oloni tuntumaan pieneltä ja turhalta. S